“Tänä vuonna teen kasvojen kohotuksen.”

“Tänä vuonna teen kasvojen kohotuksen.”

Uuden vuoden vaihtuminen on ihanaa. Kylmästi analysoituna tammikuun 1. päivä on vain päivä muiden joukossa, mutta symbolisesti vuoden ensimmäinen päivä on merkittävä. Se on uuden alku. Ja uudet alut ovat puhdistavia mahdollisuuksia toimia paremmin. Uuden vuoden alku myös antaa "uudelle elämälle" selkeän alkamispäivän (ja vanhalle päättymispäivän), ja tämä tekee uusien tapojen aloittamisesta vaivattomampaa.

No voiko uusia tapoja todella oppia? Vastaus on kyllä. Siihen vain sisältyy yksi mutta: tapojen muuttaminen on vaikeaa. Aivomme on suunniteltu käyttämään oikoteitä. Ne muokkaavat mahdollisimman monia tapoja, toimintoja ja käyttäytymismalleja automaattisiksi säästääkseen meitä vaivalta. Uusi tapa haastaa tätä automaatiota, ja tiettyyn toimintamalliin tottuneilla aivo-paroilla saattaa kestää hetkisen, että ne ymmärtävät mitä niiltä odotetaan. 

Yhden teorian mukaan kestää 21 päivää kehittää uusi tapa. Toinen kertoo muutoksen vaativan 245 päivää. Tärkeämpää kuin tuijottaa päivämääriä, on lähestyä uutta (haluttua) tapaa kunnioituksella. Älä yritä haukata liian suurta palaa, vaan annostele muutos sellaiseksi, että se istuu elämääsi myös helmikuussa. 

Hyvä suunnitelma on avain onnistuneeseen muutokseen

Hyvä suunnittelu ja halutun muutoksen terävöittäminen on tärkeää. Epämääräistä toivetta on vaikea ottaa käyttöön. Kirjoittaminen auttaa muotoilemaan ajatukset ymmärrettävään muotoon.

1. Minkä uuden tavan tahdot omaksua?

Minkä tavan haluat opetella? Aluksi kuvaus voi olla hyvinkin lavea, mutta tarkenna tavoitetta sitä mukaa kun se hahmottuu sinulle. 

“Haluaisin jumpata kasvojani.” → “ Jumppaan ensi viikon maanantaista lähtien kasvojen lihaksia Lipperillä 5 minuuttia 3 kertaa viikossa (ti, to ja su), aamutoimien yhteydessä.

2. Auta itseäsi muistamaan

Muistutus on tärkeä osa muutosta. Elämänmuutokset epäonnistuvat, koska uusi tapa ihan rehellisesti vain unohtuu arjen vilskeessä. Ja kun viimein muistat, kello on todennäköisesti liikaa, olet jossain merkillisessä paikassa, tai välineistö puuttuu. Muistutus ikään kuin sulkee pakoreitin. Jos tavoitteesi on jumpata Lipperillä kesäksi korkeammat poskipäät aamutoimien yhteydessä, sijoita Lipper hammasharjasi eteen. Lipperin käytöstä voisi muistuttaa myös tietoinen omien kasvojen hyväksyvä ihailu, ja kasvojumpan tuomien muutosten arviointi peilistä. Kun aivot luovat yhteyden peilikuvan katsomisen ja Lipperin välille, on jumppakin helpompi muistaa.

Kasvojenkohotus Lipperillä

3. Mikä motivoi sinua?

Tämä on tärkeää. Motivoi itseäsi oikein. Mieti, mitä hyötyjä saavutat tällä uudella tavalla. Jos olet enemmän kepin kuin porkkanan kautta ohjautuva, voit myös pohtia haittoja, jotka aiheutuvat, jos et onnistu muodostamaan toivomaasi tapaa. Kirjoita hyötyjä (tai haittoja) post-it lapuille ja kiinnitä niitä paikkoihin, josta näet ne. Kun totut lappuihin, etkä enää huomaa niitä, kirjoita uusia motivaatiolauseita toisen värisille lapuille. 

Muista lempeys

Kaikki me opimme erilailla. Jos sinun on hankalaa haastaa vanhoja tottumuksia, ole itsellesi erityisen armollinen lipsahdusten ja unohdusten suhteen. Uusi tapa muodostuu kyllä vaikka olisit itsellesi lempeä. Ja tärkeintä on aina tämä; aloita. Aloita nyt. 

 

Lue kasvojen rentoutuksen tärkeydestä täältä.  

Osta itsellesi Lipper ja aloita uusi vuosi kohottavissa tunnelmissa.

Lue lisää

Kasvojenkohotus harjoitukset voivat auttaa myös yönarskutteluun

Kasvosi ovat nytkin todennäköisesti jännittyneet

Päätä särkee, purentalihakset jännittyneinä ja hartiat jumissa? Lue tästä helposti muistettava ylävartalon joogavenyttely:

Päätä särkee, purentalihakset jännittyneinä ja hartiat jumissa? Lue tästä helposti muistettava ylävartalon joogavenyttely:

Kasvoja kohottava Lipper-maraton: Neljän viikon teho-ohjelma

Kasvoja kohottava Lipper-maraton: Neljän viikon teho-ohjelma