Kasvojen epäsymmetrisyys

Kasvojen epäsymmetrisyys

Hyvää maaliskuuta!

Täältä ruudun toiselta puolelta kirjoittelee Lipper-tiimistä Vilma, ja ajattelin lähestyä lukijoita mielenkiintoisella aiheella, joka on;

Kasvojen epäsymmetrisyys

Lähes poikkeuksetta jokaisella meistä esiintyy kasvoissa jonkinlaista epätasapainoa, sillä eihän meitä ole marmorista veistetty. Toisilla epäsymmetrisyys on hyvin erottuva ominaisuus, toisilla taas ulkoisesti lähes huomaamatonta. Mutta oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mistä tämä tarkemmin ottaen johtuu?

Kenties toinen puoli kasvoistasi on huomattavasti korkeammalla kuin toinen, tai suupielet kohoavat hymyillessäsi eri korkeuksille tai -suuntiin?

Painoittuuko huulesi enemmän kasvojesi toiselle puolelle? Koko kehon kokonaisvaltainen rasitus ja toiminta vaikuttaa tietysti myös kasvojen- ja pään seutuun. Kasvot sekä vartalo ovat yhteydessä toisiinsa. Kaikkea epäsymmetrisyyttä emme saa syntymälahjana, vaan aiheutamme sitä ihan itse.

1. Vartalon asento. Selkä suorassa. 

Hyvällä vartalon asennolla ja -ryhdillä on suuri merkitys kasvojen ryhdikkyyteen.

Esimerkiksi istumatyössä tai lähityöskentelyssä huono ryhti, ja kumarat olkapäät aiheuttavat helpommin leukalinjan velttoutta, sekä kaksoisleukaa. Tämä johtuu siitä, että siirrämme tällöin kehon painopisteen etupainoitteiseksi.

Tämän vuoksi kasvojoogassakin tärkeää on ennen kaikkea suora selkä, ja hartiajäykkyyden eliminointi.

2. Pään asento. Pidä pää pystyssä.

Moni meistä saattaa kiireisen arjen keskellä muita asioita touhuillessaan pitää puhelinta olkapäätä vasten, jolloin kaula ja pää taipuu kumarassa kohti olkaa.

Tämä liike usein toistettuna mahdollistaa kasvojen toispuolleisuuden. Hartiaan nojaava puoli kasvoista alkaa pikkuhiljaa valumaan alaspäin, kun taas vastakkainen puoli muokkautuu ylöspäin.

3. Aamuvenyttely

Öisin emme pysty kovinkaan helposti kontrolloimaan asentoamme unen aikana, mutta nukkuma-asento vaikuttaa merkittävän paljon vartalon- ja kasvojen symmetriaan, sekä ryppyjen muodostumiseen. Nukummehan me kuitenkin noin kolmasosan elämästämme, ja se on hyvin pitkä aika olla paikoillaan samassa asennossa. Herätessäsi on siis hyvin tärkeää huolellinen venyttely, ja aloita päivä herättävällä joogalla.

4. Pysy keskusteluissa skarppina ja puhu selkeästi.

Joillakin toispuolleisuus näkyy kasvoissa puhuessa. Suupielet valuvat enemmän toiselle puolelle kasvoja, kun liikkuva alaleuka puhuessa työntyy toistuvasti samaan suuntaan, mikä kohdistaa suun alueiden lihakset muokkautumaan tämän liikkeen mukaisesti.

 5. Kasvojooga!

Päivittäinen kasvojoogarutiini on erittäin suuressa roolissa, kun haetaan tasapainoisempaa ilmettä, ja hyvää oloa.

 

Ylhäällä on mainittu muutamia esimerkkejä, joita saatamme toistaa passiivisesti.

Tärkeää on ensin huomioida, minkälaisia asioita arjessasi teet, ja kuinka ne vaikuttavat vartaloosi. Mainio nyrkkisääntö kaikkeen, on ehdottomasti hyvän ryhdin ylläpitäminen, ja tasapainoinen lihasten aktivointi kaikkialla kehossa. Tällä on tietenkin mittavat vaikutukset myös yleiseen terveyteen sekä hyvinvointiin, jotta välttyisit mahdollisilta sairauksilta.

Toivottavasti tämä avasi näkökulmaasi laajemmin, jotta opit huomioimaan omat mahdolliset haitalliset asennot, ja -toimintatavat.

Mukavaa kevään alkua! -Vilma

 

Lue lisää

Testiryhmä kokeili Lipper Facelifteriä

Testiryhmä kokeili Lipper Facelifteriä

Kauneusunet

Kauneusunet

Päätä särkee, purentalihakset jännittyneinä ja hartiat jumissa? Lue tästä helposti muistettava ylävartalon joogavenyttely:

Päätä särkee, purentalihakset jännittyneinä ja hartiat jumissa? Lue tästä helposti muistettava ylävartalon joogavenyttely: