Kauneusunet

Kauneusunet

Nukkuessamme elimistömme latautuu vahvistaen kehon välttämättömiä sisäisiä toimintoja. Myös lihakset kasvavat, kun rasitettu kudos uusiutuu. Öisin myös itse ihon uusiutuminen vilkastuu, kun elimistö tuottaa runsaammin kollageenia. Tästä voimmekin siis todeta kuinka tärkeää riittävät yöunet on kauneudelle ja hyvinvoinnille. 

Uni & kasvot

Kasvoista voimme tulkita laajasti yleistä terveydentilaa, ruokavalion- sekä unen vaikutuksia. 

Puutteellinen lepääminen nostattaa kehon stressihormonitasoja, eli kortisolia. Kortisoli on meille välttämätön hormoni, jota erittyy lisämunuaisista vaikuttaen lähes kaikkiin elimistön elimiin ja kudoksiin. Kortisoli pitää meidät energisinä ja valppaina, mutta elimistön altistuessa sille liian pitkäaikaisesti kehon normaali toiminta sekoittuu ja heikkenee.

Myös rypyt ja juonteet vahvistuvat puutteellisen kollageenituotannon seurauksena, varsinkin kun riittävä unen saanti heikkenee. Kollageenilla on tärkeä rooli ihon- sekä elimistön muiden kudosten kimmoisuuden ja joustavuuden kannalta. Säännöllinen C-vitamiinin saanti myös unen lisäksi tehostaa suoranaisesti kollageenin tuotantoa, mutta itse unella on laajamittaiset vaikutukset kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Unen puutteesta johtuva stressihormonin kohoaminen vaikuttaa myös ihon kuntoon. Tutkimusten mukaan unenpuute on lisännyt voimakasta talineristystä, joka aiheuttaa helposti finnien- sekä mustapäiden ilmaantumista. Joillakin unenpuute on sen sijaan lisännyt ihon kuivuutta, kutinaa tai ihottumaa. Myös jo olemassa olevien ihosairauksien tai -häiriötilojen oireet ovat voimistuneet. Riittämätön uni myös vahvistaa ihon epätasaista väriä, ja sameisuutta.

Tummat silmänaluset sekä silmäpussit ovat varmasti monelle tuttuja. Vaikka tummien silmänalusten aiheuttajia on monia, yksi niistä on vähäinen uni. Silmäpussien muodostumiseen on myös monia syitä, mutta silmäpussit saattavat myös muodostua riittämättömän unen takia, jolloin verenkierto- ja aineenvaihdunta hidastuu keräten herkemmin nestettä kudoksiin.

Aikuisen ihmisen unentarve on 7-9 tuntia vuorokaudessa.

Asennolla on väliä

Mikäli kaihdat juonteita ja kasvojen epäsymmetrisyyttä, kiinnitä huomiota nukkumisasentoosi. Kylkiasento vahvistaa painovoiman vuoksi kasvojen toista puolta painottumaan toista alemmas toispuolisesta asennosta johtuen. Tämä myös edistää juonteiden syntyä, sekä niiden voimakkaampaa näkyvyyttä. 

Selällään nukkuminen auttaa yllä mainittujen seikkojen välttämiseen. Tähän tarkoitukseen on myös kehitetty erilaisia tyynyjä, jotka pyrkivät estämään pään kallistumisen puolelle tai toiselle, auttaen pitämään sinut selällään läpi unen.

On myös huomioitava, että ryppyjen ja juonteiden syntyyn vaikuttaa myös ilmelihasten käyttö. Nukkuessa saatamme jännittää kasvojen lihaksia kontroilloimattomasti, johon itsessään on vaikea vaikuttaa. Lihasten kontrolloimattomaan jännittämiseen saattaa vaikuttaa tiedostettu- tai alitajuntainen stressi. Stressin aiheuttajat on aina hyvä yrittää kartoittaa, sillä stressillä on hyvin moninaiset negatiiviset vaikutukset koko elimistöön sekä yleiseen hyvinvointiin.

Kasvojumpan paras ystävä

Uni auttaa sinua palautumaan treenistä tulleesta lihasrasituksesta, poikkeuksetta täten myös kasvoihin kohdistuvista harjoituksista. Levossa lihas vahvistuu ja kehittyy, jolloin riittävä uni- ja lepo tukee tulosten saantia sekä jo saatujen tulosten ylläpitoa.

Olemme toiminnallinen kokonaisuus

Kauneus ja hyvinvointi nojautuu vahvasti kolmeen pääpilariin, joita ovat liikunta, ruokavalio ja uni.

Jokainen näistä vaikuttajista on riippuvainen toisistaan, jotta elimistömme jaksaa suorittaa normaaleja hyvinvointia tukevia toimintoja. Mitä paremmat terveyshyödylliset lähtökohdat sinulla on, sitä enemmän se näkyy ulospäin positiivisena. Etenkin kasvoissa, luonnollisesti!

 

 

Copyright © 2021 Lipper Europe Oy, All rights reserved.

Tekstinkäsittely, koonti, muotoilu: Vilma Järvinen, Lipper

Lue lisää

Upeaa palautetta Lipperistä

Upeaa palautetta Lipperistä

Lipperin syntytarina

Lipperin syntytarina